Overige vakken

Met overige vakken bedoelen wij vakken als Wiskunde of Natuurkunde. Dit zijn vakken met veel formules en dingen die u gewoon dient te begrijpen. Dit is echter ook het meest lastige aan die vakken. Voor dit soort vakken is een soort van aanleg nodig om te begrijpen wat er wordt uitgelegd. Desondanks betekent dat niet dat als u moeite heeft met dit soort vakken er niets aan gedaan kan worden. Er zijn een aantal manieren waarop u kunt proberen deze vakken iets te vergemakkelijken.
 
De eerste manier is om gewoon nog een keer te lezen wat er in het boek staat. Velen zullen nu denken dat ze dit al zo vaak doen, maar dan werkt het niet. Daarom moet u proberen op een andere manier te lezen. Als er bij dit soort vakken iets wordt uitgelegd in het boek wat u niet begrijpt, moet u proberen om de logica hierachter te zoeken. Dit is niet altijd even makkelijk, maar zodra u deze logica heeft gevonden, is het leren al een stuk gemakkelijker. Daarnaast moet u de lesstof aan uzelf kunnen uitleggen, want als u bepaalde lesstof niet begrijpt is het al helemaal moeilijk om het aan een ander uit te leggen. Door te oefenen de stof uit te leggen wordt het begrijpen van de stof al een stuk eenvoudiger.
 
Daarnaast is er de manier om gewoon om extra uitleg te vragen. Als u de uitleg in de les niet goed begreep, is een beetje persoonlijke aandacht wel handig. Mocht u het na de extra uitleg nog niet begrijpen, dan kunt u wellicht aan de leraar vragen of deze het op een andere manier kan uitleggen. Door een probleem van verschillende kanten te benaderen is het makkelijker om de oplossing te vinden.
 
Deze oplossing kan de leraar u echter niet altijd geven. Velen denken dat een steunles of huiswerkbegeleiding helpt. Dit zou kunnen helpen, maar een extra uitleg kan het best gegeven worden door een klasgenoot. Er zijn altijd klasgenoten die een uitleg wel snappen. Zij begrijpen de uitleg van de leraar en zijn waarschijnlijk in staat om dit ook op een andere manier uit te leggen. Dan is de vraag natuurlijk waarom deze leerling het wel uit kan leggen en waarom het de leraar niet lukt.
Bij een steunles vertelt de leraar zijn verhaal en gaat hij ervan uit dat de leerlingen het snappen. De leraar zelf snapt het namelijk ook. Dit is dan ook vaak het probleem. Een leraar snapt uw problemen vaak niet omdat deze voor hem zo logisch lijken.
Iemand die huiswerkbegeleiding geeft is vaak iemand die al ouder is dan u. Deze persoon heeft de lesstof dus al een flinke tijd eerder gehad en dat houdt in dat deze informatie minder goed uitgelegd kan worden dan toen.
De persoon uit uw klas die het kan uitleggen heeft de lesstof nog maar kort geleden gehad en snapt uw problemen, want deze persoon kende deze stof natuurlijk eerder nog niet, dus moet deze persoon dezelfde vragen als u heeft moeten beantwoorden. Dit maakt de klasgenoot de ideale persoon voor extra uitleg.
 
Dan is er nog een manier. Naast het herlezen van de stof en de extra uitleg, zijn deze vakken vaak vakken waarbij vele oefenopgaven beschikbaar zijn. Op internet staan regelmatig vele oefeningen waarmee geoefent kan worden. Bij deze oefeningen staan vaak ook antwoorden, dus is het de ideale manier om te leren, want als u bijna alles goed doet, weet u al bijna zeker dat u dit deel van de lesstof begrijpt. En door oefeningen te maken wordt de lesstof op allerlei manieren toegepast. Nog een voordeel van het online oefenen dus.
 
Toch blijven er altijd leerlingen die moeite hebben met deze vakken en er altijd moeite mee zullen blijven hebben. Dit zijn leerlingen die gewoon geen aanleg voor dit vak hebben. Dan is er maar één tip die gegeven kan worden. Als het met alle hulp niet lukt kunt u zich beter concentreren op het deel van de lesstof dat u wel snapt. Als u maar een klein deel niet snapt zult u hier heus geen onvoldoende voor halen. Door de rest van de toets wel goed te maken is er misschien nog een kans op een hoger punt.
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF